Gezond en snel afvallen, het complete verhaal

Je leest veel over gezond leven, sporten, snel afvallen en je buikvet verbranden. Een deel van die informatie is helemaal juist, een deel is misschien juist en een deel klopt helaas niet. Zelfs de artikelen die zich perfect aan de feiten houden hebben één groot probleem; ze vertellen maar een klein stukje van het verhaal. Dat is begrijpelijk, gezondheid kun je niet in enkele zinnen uitleggen. Wel is het mogelijk de basisbeginselen uit de doeken te doen, dit is het complete verhaal voor gezond en snel afvallen!

Gezond eten met een eiwitrijk dieet

We hebben als samenleving jarenlang teveel koolhydraten gegeten. We gaven de fast food industrie de schuld, vet was verkeerd en koekjes moest je laten staan. We wisten helaas niet dat koolhydraten de grote dikmakers zijn. Als je grotendeels stopt met aardappelen, brood, pasta en rijst zul je snel afvallen, hoe is dat mogelijk?

Suikers zijn koolhydraten, die geven snelle energie. Als je die niet meteen verbrandt wordt deze energie omgezet en opgeslagen in de vetcellen. Daardoor wordt jij dik maar een fotomodel, een bodybuilder en een wielrenner niet. Want zij verbranden energie, wij zitten achter het bureau en slaan alles op als “reserve”.

Ondertussen weten wij wat die bodybuilders al langer weten; met een eiwitdieet kun je snel afvallen, vet verliezen en gezond leven. Eiwitten zijn proteïnen, die verbranden veel langzamer in je lichaam en geven je een voldaan gevoel. Je hebt minder honger en tegelijkertijd zorgen die eiwitten voor spierherstel. Omdat je niet zoveel snelle energie binnenkrijgt zal de glucose balans veel beter worden en de stofwisseling wordt gereguleerd.

Een goed dieet is geen dieet

Je kunt een maand op dieet gaan en kilo’s buikvet verliezen. Als je daarna weer in je oude leefstijl terugvalt wordt je nog dikker dan voorheen. Vetcellen verdwijnen namelijk niet, die wachten op nieuwe energie om zich op te vullen. Een goed dieet is een eetpatroon waar jij je prettig bij voelt en die je blijvend zult volgen. Kies lekker verse producten, experimenteer in de keuken en let op de juiste verhouding tussen voedingsstoffen, dat is veel belangrijker dan calorieën schrappen.

 

Kies “echte” voeding

De schijf van vijf is er eindelijk op aangepast; kies voor onbewerkte producten. Kies voor fruit, niet voor fruitsap, kies voor een biefstuk, niet voor een hamburger. Hoe minder de voeding bewerkt is hoe gezonder het (meestal) is. Met eerlijke voedingsmiddelen kun je met je zintuigen bepalen wat goed is voor je lichaam, bij bewerkte producten moet je het aannemen van een schreeuwerig label. In goedkope kant-en-klaar maaltijden zitten ook goedkope ingrediënten, en die zijn vaak niet gezond.

 

Gezond bewegen kan overal

Niet iedereen heeft tijd of zin om naar de fitness te gaan. Je hoef je ook niet af te beulen om buikvet te verliezen. Buikspieroefeningen kun je ook thuis doen. Tijdens een nieuw seizoen Walking Dead op Netflix, even tussendoor als je een momentje hebt. Je hoeft niet compleet in het zweet te baden om af te vallen. Verhoog je hartslag een beetje, zodat je wat opwarmt en train effectief. Een snelle en efficiënte training kun je thuis doen met een kettlebell. Met een High Intensity Interval Training kun je in enkele minuten een complete workout voor je lichaam uitvoeren.

 

Combineer cardio oefeningen met spieroefeningen. Spieren verbranden vet en vormen jouw lichaam. Een afgewogen combinatie van eiwitrijke voeding en korte maar intensieve training kan jouw lichaam gezond en fit maken.

 

Het complete verhaal is balans

En dan het laatste punt dat te vaak wordt vergeten; mentale fitness is van levensbelang. Honger jezelf niet uit, put jezelf niet uit. Luister naar je lichaam, geef soms toe aan een traktatie en geniet van het leven. Stress en gebrek aan tijd voor jezelf breken jouw lichaam systematisch af. En dat maakt het verhaal compleet; eet gezond maar lekker, houd je lichaam in beweging op jouw tempo en geniet van de wereld om je heen.