10 tips voor snel afvallen op gezonde wijze (blijvend!)

Afvallen is een hele uitdaging. Welk dieet past bij jouw leefstijl en hoe kun je zonder honger toch gewicht verliezen? Met deze 10 tips kun je snel afvallen zonder later weer aan te komen.

1. Detox kuur, ontgiften in 7 dagen!

Bij een Detox kuur verwijder je alle schadelijke chemicaliën uit je lichaam. Allereerst begin je met het eten van verse groenten en fruit. Je vermijd alle producten met chemische toevoegingen. Met voedingssupplementen op natuurlijke basis zorg je voor voldoende belangrijke bouwstoffen in je lichaam. Met een goede detox kuur is jouw lichaam weer helemaal als nieuw en zul je snel afvallen.

2. Eet gezonde vetten, groentes en eiwitten

Gezonde vetten komen vaak van plantaardige bronnen. Vloeibare vetten zijn in de regel beter te verteren dan harde vetten. Groente bieden vitamines en bouwstoffen met weinig calorieën. Fruit bevat veel meer suikers dan groente, pas helemaal op met fruitsappen. Eiwitten verbeteren jouw stofwisseling waarmee afvallen veel makkelijker wordt.

3. Snel afvallen met het eiwitdieet

Eiwitten hebben een complexe samenstelling en helpen je met gezond afvallen. Door minder koolhydraten te gebruiken en meer eiwitrijk voedsel te eten wordt jouw stofwisseling beter en val je makkelijker af. Bij een eiwit dieet gebruik je in verhouding ook meer vetten, maar veel minder koolhydraten. Met name voor sporters die hun spieren intensief belasten is een eiwitdieet ideaal.

4. Koolhydraatarm en toch gezonde recepten!

Als je snel wilt afvallen zul je de koolhydraten in je eetpatroon moeten beperken. Gelukkig zijn er volop gezonde recepten om uit te kiezen! Kook veel met verse groente in combinatie met eiwitrijk vlees, goede vetten stimuleren de verbranding en zorgen voor een verzadigd gevoel.

5. Gezonde snacks voor tussendoor

Het grote gevaar van afvallen is de honger die altijd op de loer ligt. Zorg dat je altijd een gezonde snack binnen handbereik hebt zoals een frisse wortel of een heerlijke banaan. Fruit is erg effectief na een inspannende fitness sessie omdat fruit zowel vocht als een kleine dosis snelle koolhydraten aan je lichaam geeft.

6. Water is ook een gezonde snack

Het is voor een mens erg moeilijk om honger te scheiden van dorst. Als mensen denken dat ze honger hebben kan dat ook betekenen dat ze eigenlijk moeten drinken. Zorg dus dat je altijd water binnen handbereik hebt. Het sprookje van x liter water per dag klopt trouwens niet, in vrijwel alle voeding zit vocht. Zorg gewoon dat je regelmatig een glas water drinkt, je hoeft echt niet per milliliter te tellen.

7. Water voor een maaltijd

Niet alleen is het verstandig om regelmatig water te drinken, een glas water voor elke maaltijd maakt afvallen een stuk eenvoudiger. Dat water vult jouw maag waardoor je minder hoeft te eten om verzadigd te raken. Ijskoud water verhoogt trouwens ook de stofwisseling.

8. Buikspieroefeningen

Bij het trainen van je buikspieren kun je veel calorieën verbranden, je verliest buikvet en krijgt weer een strakke taille. Het fijne aan buikspieroefeningen is dat je de meeste oefeningen thuis uit kunt voeren. Beperk je niet tot een sit-up, er zijn veel oefeningen die zich toespitsen op verschillende delen van jouw buikspieren. Daarmee train je niet alleen effectiever, de variatie maakt het ook een stuk leuker om te doen!

9. Bewegen met vrienden

Door te trainen met vrienden houd je elkaar gemotiveerd. Prik vaste dagen en tijden om samen te trainen. Dat kan in een gym, maar ook een rondje joggen in het park is een heerlijke manier om vet te verbranden en gewicht te verliezen. Na een tijdje wordt het een routine waar je verslaaft aan zult raken! Kies bij voorkeur een sport of bezigheid waarbij elke persoon een eigen tempo of intensiteit kan kiezen. Het is geen competitie, iedereen mag zijn of haar eigen tempo bepalen.

10. Kijk naar de spiegel, niet naar de weegschaal

Uiteindelijk gaat het om een gevoel van energie en een gezonde uitstraling. De weegschaal laat maar een klein deel van het totaalplaatje zien, spieren hebben uiteindelijk ook gewicht. Door een dieet te volgen dat bij jou past, en een bewegingspatroon waar jij je goed bij voelt, zul je niet alleen afvallen, je voelt je beter EN je ziet er fitter uit. Niet alleen nu maar ook in de toekomst!